donderdag, december 06, 2018

Muggen


Naar ’t schijnt was de zomer te droog om veel last van muggen te hebben. Ik had er inderdaad geen probleem mee gehad.

Maar twee weken geleden, toen ik na de kwis nog wat TV zat te kijken, had er mij eentje in de vingers gebeten. En een van de volgende avonden was het weer van dat. Bovendien was het een “stille” mug : ik hoorde ze nooit. Maar ik was al blij dat zij in de living bleef terwijl ik ging slapen.

Vannacht lag ik nog wat te lezen in bed. Drie centimeter van mijn linker arm, tussen mijn leeshandschoen en mijn fleece dekentje, was niet bedekt. Toen het op die plaats begon te branden, zag ik ze zitten : de “stille”, en ze was zich aan mijn bloed te goed aan het doen ! Ik deed een armzalige poging en klopte ernaar maar ze vloog weg, natuurlijk. Geheel geluidloos. 

Een half uurtje later probeerde ik in het donker in slaap te geraken. Plots voelde ik de mug landen op mijn gezicht. Ik haalde uit met mijn linkerhand, die ondertussen ontdaan was van de leeshandschoen. In het donker naar iets slaan met mijn linkerhand waarmee ik zo goed als geen coördinatie heb : geen goed idee. Ik heb mezelf daar een serieuze mep op mijn linkeroog gegeven. Ik zag letterlijk sterretjes !

Later in de nacht, tijdens een plaspauze, zag ik twee (!) muggen op de muur zitten, op 15 cm van elkaar, aan het hoofdeinde van het bed. Wacht maar … Met in elke hand een pantoffel klom ik op het bed. Ik was er van overtuigd dat ik met beide pantoffels mooi tegelijk geklopt had. Maar slechts één mug plakte er tegen de muur. De andere was ribbedebie. Om de titel “synchroon-muggen-kloppen” te winnen, zal ik nog wat moeten oefenen, denk ik.

Vanochtend lag ik in bed te overwegen wanneer ik zou opstaan. Het gaat niet goed met de neus-keel-oren regio van Meutje : alles in mijn hoofd lijkt ontstoken. Alleen mijn ogen bleken nog goed te werken want plots zag ik een mug neerdalen naar mijn linkerhand die niet onder de dekens lag. Jawel, “neerdalen”, net zoals een helikopter.

Nooit gedacht dat ik zó alert kon zijn, zo vroeg op de ochtend. Ofwel was de mug uitgeput van haar drukke nachtelijke bezigheden.

Maar ik heb ze, in volle afdaling, tussen mijn beide handen platgeklopt ! Nà !